Hátsó
felfüggesztés szétszerelése, és a
csapágyazás cseréje
A hidropneumatikus Citroënek hátsó
felfüggesztése, beleértve a BX-et is,
hosszlengőkaros. A lengőkar tengelye a hátsó hidban csapágyazott.
A hidropneumatikus rugózású, egymásra
alapjaira épülő Citroënek megkapták ezt a
rendszerű felfüggesztést. Bizonyos lefutott
táv után a lengőkar csapágyazása
tönkremegy. Ez
jól ismert Európa szerte, mint az
autók egyik gyenge pontja, ezért adtak ki hozzá
gyári felújítókészletet..
Ahogy a csapágyazás tönkremegy, a
hátsó felfüggesztés működése
keménnyé, nehézkessé, és
kényelmetlenné válik.
A lengőkar-csapágy tönkremenetelére utaló jelek:
- Negatív dőlésű hátsó kerekek
(terpesztés).
- Kényelmetlen rugózás, és nagy
ütések a hátsó futóműből.
- Zajoz, zörgések a szintváltozás
közben.
- Lassú szintállítás.
- Hosszú idő után sem ejti le a hátulját.
(De ha lenyomjuk a karosszériát lemegy, jól
hallható zajok kíséretében).
Ezek a jelek a meghibásodást mutatják,
tapasztalatom szerint.
A
hátsó kerék terpesztése.(72.000km
után)
- Szerszámok -
- Hátsó lengőkar leszereléséhez
- 24mm hosszú dugókulcs
- 24mm csillag-villáskulcs
- 13mm dugókulcs
- Hajtószár
- Nyomatékkulcs 20kgf/m
- Csapágycsere
- 30cm acélcső (vízcső, 1" vagy 5/4").
- Gumi- vagy műanyag kalapács
- Kalapács
- Keskeny hidegvágó
A munkához nagy erőket kel lkifejteni, és azt gyenge
szerszámokkal (pl. 3/8"
dugókulcs-hajtószár) nem lehet elvégezni..
- Lengőkar leszerelés -
A lengőkar leszerelése a stabilizátorrúd tartójának
levételével, a felfüggesztés
tartóelemének kiszerelésével, a
fékcső kikötésével, a fék és a
lengőkar-tengely kiszerelésével lehetséges.
- először szerelje le a tartót (2db 13-as csavar) ami a
stabilizátor-rudat tartja, és vegye ki a
gólyaláb és a lengőkar közötti
biztosító elemet.
- Szerelje ki a fékcsövet mind a
tatróból, mind a féknyeregből.
- A fékcső leszerelése után a 34-es
dugókulccsal belülről lazítsa meg a lengőkar
tengelyét, majd húzza ki a tengelyt kifelé.
- Fordítsa a lengőkart el 90 fokkal.
VIGYÁZZON, hogy közben ne sértse meg a
fékcsövet!
- Majd húzza ki a lengőkart oldalra..
Biztos vagyok benne, hogy eddigre már elhasználta az energiája 1/3át. :-P
- A csapágy ki- és beszerelése -
A csapágy szerkezete a lengőkarban..

- Szétszerelés -
Üsse ki a
középső távtartó fémcsövet egy
megfelelő méretű szerszámmal. Nem kell túl nagy
erőt kifejtenie.
A csapágy belső fészke, a gördülő elemek
és a tartójuk kiesnek, mikor a távtartót
kiveszi.
Fogóval vegye ki az ajakos tömítést
(szimmering)
Vegye ki a
lengőkar-védő műanyag csövet.
Ez valószínűleg nem törött, de útban
lesz, mikor a csapágyak külső gyűrűit akarja kivenni.
Üsse ki a csapágy külső gyűrűjét egy
kemény csődarabbal, vagy hasonló eszközzel. Ha
kisebb a cső, mint a teljes felület, akkor mindig fordítson
egy kicsit, hogy ne csak egy ponton üsse a gyűrűt.
Elképzelhető, hogy kiszerelésnél eltörik a
csésze, de már úgysem használható
semmire..
A
hátsó csapágy részei.
Tengely.
Fém távtartó
Alátét
Ajakos tömítés
Csapágyak és csapágygyűrűk
Csapágyvédő (fekete műanyag cső)
Lengőkar-csapágy
külső gyűrű.
Tegye be az új gyűrűt, kissé zsírozza be,
és egy gumi- vagy műanyag kalapáccsal üsse a
helyére.
Ha elérte a lengőkar felületét a
beütésnél, akkor egy megfelelő közdarabbal
üsse tovább, míg a helyére nem ér.
Én egy megfelelő méretű dugókulcsot
használtam erre a célra.
Szerelje fel a
fém távtartóra a csapágyat, és az
ajakos tömítőgyűrűt az egyik oldalon.
Ne felejtse el berakni a hézagoló lemezt a csapágy
és az alátét közé. Az így
összeszerelt darbot tegye a lengőkar külső
részéhez (nézze meg az ábrát),
és alaposan zsírozza meg a csapágyat.
Tegye be a lengőkarba az elkészült fél darabot, majd
szerelje rá a másik oldalra is a csapágyat
és a tömítést.
Az összeszerelt lengőkar visszaszerelése a
szétszerelés fordítottja.
13kgf/m a meghúzási nyomaték a lengőkar-csavaron..
Vigyázzon, hogy ne sértse meg a fékcsövet az
összeszerelésnél.
Légtelenítse a féket megfelelően.
- Alkatrészjegyzék -
(Oldalanként)
- csapágy(2db): 75 472 408 (vagy SKF 442327N W01P és W02P)
- csapágyvédő (1db): RP 5179 12
- Ajakos tömítőgyűrű(2db): 79 03 087 098 (41x30x11)
(C) Y. Narabayashi
Fordította angolból: Taksoft.